torsdag 15 december 2011

1 års vaccination

Då var 1års vaccinationen över! Sååå skönt! Har ångest varje gång vi ska ta spruta på Wille efter att han fick affektkramp vid 3-månaderssprutan och slutade andas! Jag trodde ju helt klart att han skulle dö! Fy vad det var läskigt! Det vill jag ALDRIG behöva uppleva igen! Den här gången reagerade han som vid 6-måndaressprutan. Han liksom kippade efter andan och var jätteledsen! Det skär verkligen i hjärtat på mig men det måste ju göras så det är är ju bara att bita i det sura äpplet och gå igenom det. Men som tur är har vi världens gulligaste distriktsköterska för Wille och hon vet hur orolig jag är så det känns hur tryggt som helst med henne! Hur som helst så har inte Wille reagerat något speciellt efterråt på de två tidgare sprutorna. De kan ju få feber, bli mer trötta och gnälliga. Men den här gången blev han väldigt medtagen.

När vi kom hem från bvc var det full fart på Wille. Kusin Oskar och moster var här på besök och Oskar och Wille lekte hej vilt och Wille bara älskade det. Han kiknade av skratt när Oskar busade med honom! Härligt att höra! När de hade åkt sov Wille sin eftermiddagslur och efter det avr det som att vända på pannkakan... Wille ville bara sitta i knät och krypa upp mot ansiktet på mig och så satt han i 3,5h. Ända tills han ville läggas i sängen för att sova. Man märkte att han var öm på benen för man fick absolut inte röra dom. Tog tempen innan och då hade han 38.1 så det var ju inte så konstigt att han var lite medtagen. Lille plutten då! Sen somnade Wille och sov till 7.15 i morse. Trött kille. Han brukar annars vakna runt 6:30. Nu på morgonen hade han fortfarande lite temp men var mer rörlig i alla fall. Kryper omkring lite och småpular med saker men är mycket lugnare än vad han brukar. Det blir en lugn dag idag. Kanske ska åka en sväng och köpa några julklappar till Wille som jag sett och hoppas på att han kan känna lugn i vagnen. Det blir bara en snabbis men jag tror att lite frisk luft kan inte skada utan snarare tvärtom. Sen kommer min mamma hit en sväng på eftermiddagen och myser med lillemannen en stund.

Imorgon ska jag få gå på julavslutning med jobbet. Ska bli trevligt att träffa gamla och nya kollegor. Ja, nu är det mindre än en månad kvar till jag börjar jobba igen. Det är verkligen mixade känslor. Känns bra men det är klart att man önskar att man kunde vara hemma lite till. Mycket vill ha mer, är det inte så? Men jag är så glad och tacksam över att vi har ett så bra system i Sverige som gör det möjligt för oss föräldrar att vara hemma i minst ett år med vårt nyfödda barn. Fantastiskt! Det känns extra bra att Erik ska vara hemma ett halvår med Wille. Tycker det är viktigt att de också får ett starkt band till varandra och det tror jag blir lättare nu när Erik kommer vara hemma mer. Just nu är Wille väldigt mammig men det kommer ju säkert att förändras nu när det är jag som snart ska gå och jobba varje dag. Kommer ju kännas hårt och jobbigt den dagen han inte vill komma till mig utan går till pappa istället. Men så kommer det ju vara fram och tillbaka under småbarnsåren (om inte hela livet) så det är ju bara att acceptera.

Nej, nu är det dags att ta tag i lite sysslor... dags och hänga tvätt!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar