tisdag 19 april 2011

Ångest...

Snart har jag fyra månaders erfarenhet av att vara mamma och det är verkligen inte det lättaste... definitivt inte. Det är så SVÅRT!!! Känner att jag hela tiden har oro och ångest för saker och ting och att jag är ständigt rädd att göra fel. Idag t.ex. så sov vi längre på morgonen än vi brukar. Vi sov ända till 7:45 (brukar annars gå upp mellan 6:30 o 7:00). Det ledde till att morgonen blev lite stressad med allt som skulle göras innan vi skulle iväg till mammajympan... Det ska ammas, bytas blöja, klä på Wille, ges ersättning, jag ska få i mig frukost och klä på mig samtidigt som man ska packa jympakläder också.... Och allt detta inom en timme. Ja det blev lite hektiskt eftersom jympan börjar kl 10 men i sista stund hann vi med en buss och vi kom iväg men då försvann ju Willes sovstund som brukar vara runt 9 tiden... ja det blev helt galet och så får man ångest för att Wille inte hann sova men jag var lite smart och hoppade av bussen några hållplatser tidigare så somnade han en halvtimme innan passet. Men en halvtimme är inte så mycket för Wille som brukar sova ett par timmar på förmiddagen. Då kände jag mig verkligen usel som mamma. Jag lät mitt behov gå före hans den här gången... men man kanske får göra så ibland också... eller???! Wille var i alla fall glad under passet och jag kunde träna på bra. Men jag var så trött att jag knappt orkade med övningarna men men... det är väl bättre än att inte göra nåt! Efter passet tog vi en promenad hem och då somnade Wille. Skönt! Då släppte ångesten lite. Sen sov han läääänge! Precis som kloka Johanna sa. Skönt att ha en mamma att bolla sin oro och ångest med.

När han vaknade va han såå glad och pratade och hade sig. Så himla mysig! Jag la honom på lekmattan och pratade och lekte med honom om vartannat medan jag rensade bland barnkläder som Wille fått ärva av sina kusiner. Jag sorterade upp det i de olika storlekarna så nu känns det som jag vet vad som finns! Det fanns massor som han kan ha både nu och senare. Tack snälla syster för alla kläder! Kommer komma till användning!

Idag har jag provat på en ny grej. Wille ska få börja sova middag i sin säng istället för vagnen. Det gick jättebra idag på dagen så jag håller tummarna att det fortsätter i samma anda. Nu på kvällen la vi honom direkt i sängen också... Brukar annars sova i sin vagn tills vi går och lägger oss då vi flyttat över honom till spjälsängen men nu ska vi alltså prova detta. Känns lite pirrigt! Men det blir nog bättre för honom nu när vi inte behöver flytta honom när han sover som bäst.

Trots den stressiga starten på morgonen så har Wille haft en bra dag! Han har varit glad hela dagen och när Erik kom hem så sov han visserligen men när han vakna blev han så glad av att se sin pappa! Han tittade på honom med sina stora blå ögon och gav till ett stort leende så fort Erik kom lite närmare! Åh, det värmer så i hjärtat!

1 kommentar:

  1. Klart man ibland får sätta sina behov före, för jag tror också att Wille mår bra av att mamma Sara får sina behov tillgodosedda. Så släpp ångesten, för den vill nog inte Wille att hans mamma ska ha. Alla runt omkring dig vet att du gör allt för din lilla skatt och tror inget annat vännen.

    Puss o kram Lotta

    SvaraRadera