onsdag 31 augusti 2011

Ny vän till Wille och en massa matsprutande...

Igår kl 16:45 blev min kära vän och kollega Sara och hennes man Magnus föräldrar för första gången! STORT GRATTIS till er! Vilken lycka! Wille är så glad över att ha fått en ny kompis! Vi ser fram emot att få träffa er snart!

Hos oss så kämpas det på med matningen... Wille tycker för tillfället (återigen) att det är VÄLDIGT roligt att spruta ut maten han får i munnen. Jag ska säga det, att det är inte lätt att inte bli irriterad, less och allmänt GALEN på detta beteende... För ungefär en månad sen höll han på med samma sak men efter några dagar så slutade han...Men nu har det återupptagits igen alltså... Jag försöker med det mesta för att distrahera honom. Han får t.ex köksredskap i händerna och det funkar väl en liten stund men sen är man tilbaka på ruta ett och då kan man få maten rakt i ansiktet om man har otur... Hur som helst så fick jag nog igår på lunchen. Jag tog ifrån honom maten och åt min lunch istället. Försökte sen ge honom mat igen och då gick det bättre... Pust! Vilken pärs!
Senare på eftermiddagen läste vi lite vad man kunde göra när ens barn bara sprutar ut maten. Det stod att man absolut inte skulle bli arg eller irriterad (vilket vi naturligtvis blivit :( ) och att man skulle bara vara lugn och fortsätta mata honom och ge honom massa beröm när han svalde. Vi provade på under middagen igår och tro det eller ej men det FUNKA!!! Pappa Erik fick mata och jag satt bredvid och jubla och klappa händerna varje gång Wille svalde maten! TJOHOO!!! Det var kul. Wille blev lite förvånad men til slut satt sötnosen själv och klappade händerna! Samma sak i morse. Jag var så SUPER POSITIV när han skulle äta gröt att han svalde hela tiden utom en tugga... men det kan jag leva med! Får se hur det går idag under lunchen... =)

Igår var vi ute nästan hela dagen. Vi var i lite lekparker där vi gungade och lekte i sandlådan. Mysigt! Wille älskar verkligen att gunga men igår när vi satt i sandlådan fick han en lite ny upptäckt. Sanden! Åh va den va mysigt. Wille tog sand i handen och kramade den och kasta på sig själv på skorna och byxorna om och om igen. Kul och se. Snart blir det väl sandslott och vägar för hela slanten...Sen på eftermiddagen träffade vi Willes kompis Liam med föräldrarna Irene och Christer. Vi gick omkring på 4H gården och tittade på djuren. Både Liam och Wille verka tycka det var kul. Dit får jag nog passa på att gå fler gånger innan vintern gör entré.

Idag blir det en fika hemma hos syrran som är hemma med M idag. Stackarn har hostat halva natten! De skulle baka bullar idag så det ska bli mumsigt att få smaka på!

Ha en bra dag!




2 kommentarer:

  1. Toppen att ni hittat ett sätt som
    funkar med matningen!
    Jag tror att perioden "äta sanden" kommer före sandslotten ;)) Have fun!

    SvaraRadera
  2. Håller med Linda, duktig du är som kämpar på och hittar lösningar!
    Kul med fler vänner!

    Stor kraaam Lotta

    SvaraRadera